BrainFood

Det er ikke ligegyldigt, hvad du spiser

Nogen fødevarer ser ud til at stimulere hjernens kognitive funktioner. Hjernen har for eksempel behov for essentielle fedtsyrer som Omega-3 og Omega-6. Disse kan kroppen ikke selv producere og de er derfor nødt til at blive tilført via kosten. De essentielle fedtsyrer virker som smørelse for nervetrådene i hjernen og det betyder helt konkret, at hjernen får lettere ved at overføre nervesignaler.

Ved at tænke lidt over, hvad du putter i munden, kan du få det bedre og få mere energi. Mad kan styrke hukommelsen og koncentrationen. Den nyeste forskning tyder på, at mad også kan hjælpe med at stabilisere vores humør og vores mentale balance samt forebygge visse psykiske sygdomme.

Sammenhæng mellem kost og psykisk ubalance

Den rette kost kan faktisk virke positivt på psykisk sårbarhed, og det er ikke bare på almindelig træthed, men også i forhold til psykiske lidelser som ADHD, Asperger, Autisme, depression og bipolære forstyrrelser.

Ny forskning

Ny forskning viser, at hvis man kun spiser fastfood, er der større risiko for at komme til at lide af depression. Ifølge en undersøgelse offentliggjort i ” the Public Health Nutrition journal”, viser resultaterne, at forbrugerne af fastfood, sammenlignet med dem, der spiser lidt eller ingen, er 51% mere tilbøjelige til at udvikle depression.

Forebyggelse

Undersøgelser tyder på, at visse næringsstoffer kan forebygge sygdomme. Det er for eksempel forskellige former for B-vitaminer, omega-3 fedtsyrer og olivenolie.
 
Det er derfor rigtig vigtigt, at du tænker over, hvad du spiser.

Brain Food oversigt

Nemme Brain Food opskrifter 

Link til undersøgelser:

Link Between Fast Food and Depression
Treating Depression With Omega-3