BrainFood

Nem og sund morgenmad to go

Om morgenen handler det om at få kulhydratdepoterne fyldt op efter natten.

Det er også vigtigt at få nogle fibre, så maven er mæt i flere timer samt noget magert protein, der også er med til at give en lang mæthedsfølelse.

 

Grovbolle med ost/skinke samt en brik juice

• En grovbolle, hjemmebagt eller med fuldkornsmærket
• En skive ost, gerne 30+
• En stor skive skinke
• Evt. lidt pesto, mayonnaise eller skrabet smør

Smør bollen med pesto (og evt. skrabet smør eller mayonnaise) og læg skinke og ost på.
(1 brik juice om dagen kan gøre det ud for 1 stk. frugt)

 

Smoothie og nøddemix

100 g frosne bær - ca. 1 dl.
100 g kærnemælk, yoghurt, A38 eller andet surmælksprodukt
1 dl. juice

Blend ingredienserne i en blender og hæld på en drikkeflaske eller mineralvandsflaske
Nøddemix kan enten blandes selv af usaltede mandler, hasselnødder, cashewnødder, æbleringe, rosiner etc. eller det kan købes og evt. fordeles i små poser, som er nemme at have med på farten.

 

Surmælksprodukt med gulerødder og oste stænger

Lav en bøtte med et magert surmælksprodukt (max 1½%) fx Cultura, A38, yoghurt, ymer, skyr ca. 2 dl.

Sød evt. med lidt flydende honning, lidt sirup, lidt marmelade eller lidt frugt. Eller køb et lille bæger surmælksprodukt, naturel og uden sukkersødet müsli på toppen.

Skær ostestænger og gulerodsstænger og læg det i hver sin plastpose.

Husk en plastic-ske til at spise surmælksproduktet.