BrainFood

Sund mad til eksamen

Det er vigtigt at spise rigtigt op til eksamen. Hjernecellerne er for eksempel bedre til at kommunikere, når du spiser fisk. Fiskeolien styrker hjernens kommunikation. Fuldkornsprodukter er med til at holde blodsukkeret stabilt og indeholder B-vitaminer, som er gode for hjernen.

Her får du nogle naturlige eksamens-fremmere, som styrker dig op mod eksamen:

Inden eksamen:

Spis evt. havregrød eller æg om morgenen inden eksamen, da begge dele gør, at du er mæt i lang tid. Æg indeholder cholin - det øger koncentrationsevnen og hukommelsen.

Mad til at tage med til eksamen:

Rugbrødsmad af fuldkornsbrød - fibrene er med til at holde blodsukkeret stabilt.

Fisk som pålæg - fx makrel i tomat eller laks, som er fede fisk med højt indhold af de gode fiskeolier.

Chokolade(70% og derover) fremmer produktionen af serotonin, som er med til at gøre dig i bedre humør. Det indeholder desuden koffein, som giver dig et kick, når du virkelig skal præstere og desuden indeholder chokolade flavonoider, som er en gruppe antioxidanter, der styrker vores immunforsvar.

Mandler og rosiner - giver både proteiner og kulhydrater, er nemme at have med og spise undervejs - og er et godt alternativ til slik og chips. Rosiner sørger for at dit blodsukker stiger meget hurtigt, hvis du er ved at være træt, mens mandlerne omvendt medvirker til et stabilt blodsukker, så du kan præstere i lang tid. Nødder indeholder også B-vitamin, som spiller en vigtig rolle i hjernefunktionen.

Forskellige rå grøntsager som gulerødder, peberfrugter eller broccoli kan tages med i stave, som er nemme at spise. Grøntsager indeholder masser af vitaminer, mineraler, antioxidanter, fibre samt en del komplekse kulhydrater.

Lav en smoothie af bær og frugt og et fedtfattigt mælkeprodukt. Bær indeholder mange flavonoider, der er farvestoffer med kraftig antioxidant virkning, hvilket beskytter hjernen.

Drik vand. Hvis bare du er den mindste smule dehydreret, kan det påvirke din præstationsevne markant.

OBS:

For meget kaffe, te og andre energidrikke med koffein er ikke en god idé i dagene op til eksamen. Overdrivelse kan overstimulere nervesystemet, så du måske får hjertebanken og højere puls.