SuperMind

Eksamen og præstationspres

Eksamen og eksamensangst

Langt de fleste studerende er nervøse og bange for eksamen, og en smule nervøsitet er tit en fordel, fordi det får dig til at kunne klare lidt mere end sædvanligt.  Men hvis nervøsiteten bliver for meget og måske ligefrem udvikler sig til angst, så kan den gøre det svært at klare eksamen.

Det er vigtigt at lære din eksamensangst at kende, for så kan du bedre få styr på den. Hvor kommer den fra, og hvad skyldes den? Er du startet på et nyt studie, er det f.eks. helt almindeligt at være bange for, om du kan leve op til de krav, der stilles her.
Bliver din eksamensangst  så stor, at du ligefrem overvejer at udskyde eksamen eller at skifte studie for at slippe for eksamen nu og her, er det vigtigt at tale med nogen om den. I første omgang kan det være venner og familie, eller du kan spørge på skolen, om der er kurser til rådighed her. Læs mere under Her kan du få hjælp med eksamenspres.

Eksamenshjælp: tænk som en sportsmand og tag en lur!

Eksaminer er stressende! Her skal du vise alt, hvad du kan og ved på kort tid og under stort pres. Der er ikke noget at sige til, at det kan give svedige håndflader, uro i maven og en tendens til at hyperventilere! Men der er faktisk en hel del, du kan gøre, for at eksamen bliver lidt sjovere:

  • Som regel er der meget stof, du skal huske til eksamen, og det kan føles som en helt uoverskuelig opgave. Men du kan faktisk træne din hjerne til at huske mere. Du skal blot teste dig selv i stoffet, som var det en slags huskespil.
  • Hvis du er kørt helt død i eksamenslæsningen, så lad være med at blive frustreret, men beløn i stedet dig selv med en lur. Forskning viser nemlig, at vores hjerne arbejder, mens vi sover, og at en god søvn forbedrer vores evne til at finde kreative løsninger på nye problemer med hele 40 %.
  • Brug lidt tid på at tænke eksamenssituationen igennem. Ligesom når sportsfolk deltager i konkurrencer, så handler det ikke alt sammen om viden og kunnen, men også om psykologi. Du skal forberede dig mentalt på situationen og tænke på, hvordan eksamen kommer til at foregå, og hvordan du vil reagere på det. Man kan nemlig øve sig på at tackle stress 
  • Prøv at skriv dine bekymringer ned. Forskning viser rent faktisk, at det kan give bedre eksamensresultater, hvis du ved, hvad du er bange for! Læs mere her.
  • Du kan også prøve at spise rigtig hjernemad – det hjælper også på koncentrationen. Find lækre opskrifter lige her

Studenterrådgivning

Angstforeningen

Ung På Linje