Test dine vaner

Om vaner

Vaner får dig til at handle automatisk i de fleste situationer i hverdagen. 95 procent af alt, hvad du tænker, føler og gør, er et resultat af dine vaner. Hvis du gentager den samme handling igen og igen, sidder den til sidst fast – og du har en vane.

Vaner giver tryghed

Hjernen sparer energi ved at gøre de samme ting igen og igen uden at skulle finde på nye løsninger. Samtidig giver det en følelse af tryghed at gøre velkendte ting.

Selvom du godt ved, at en bestemt vane er dårlig for dig, så kan det være svært at ændre. Du vil være bange for at miste den tilfredsstillende følelse, som vanen giver dig.

Bryd vanen

Undersøgelser viser, at det tager mellem 21 dage og op til tre måneder at bryde en vane. Men du kan også bestemme dig for at bryde en vane fra den ene dag til den anden. Hvis du for eksempel stopper med at ryge fra den ene dag til den anden. Når det lykkes, er det primært, fordi der er noget, der er vigtigere (og mere positivt) end det, vanen har givet dig. For eksempel at blive sundere, lugte bedre eller spare penge ved ikke at ryge.

Fokuser på resultatet

At ændre vaner kræver ekstra fokus på at ændre vanen og gøre noget nyt og anderledes end den tryghedsgivende vane. Sæt fokus på det, du gerne vil opnå ved at bryde vanen og gentag handlingen så mange gange, at det bliver en vane, som du udfører per automatik.

Formuler dine mål positivt – jeg vil gerne i god form – i stedet for – jeg hader jeg ikke kan løbe så hurtigt som de andre. Visualiser målet og hvilken følelse du vil have i kroppen, når du har nået dit mål. Det er vigigt at du holder fast i den følelse undervejs - den følelse af glæde og uovervindelighed - for den kan medvirke til at motivere dig undervejs i processen.

Her kan du teste dine vaner

Læs evt. også bogen: Så gør det dog! af Tanja Lewis